Uruchomienie platformy TRANS-TACHO – Systemu wspierającego cyfrową realizację usług w sprawach tachografów
Informujemy, że z końcem 2023 r. uruchomiona została nowa platforma TRANS-TACHO wspierająca cyfrową realizację usług w sprawach tachografów.
https://www.trans-tacho.gum.gov.pl/
Platforma TRANS-TACHO jest produktem końcowym realizacji projektu „System informatyczny służący stworzeniu środowiska cyfrowego dla realizacji usług publicznych i zadań Głównego Urzędu Miar w sprawach tachografów – TRANS-TACHO”. Projekt zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd” Działanie nr „2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”.
TRANS-TACHO to pakiet innowacyjnych e-usług uruchomianych w ramach cyfryzacji administracji publicznej. Usprawnia on wymianę dokumentów z Głównym Urzędem Miar osobom fizycznym i firmom, które zajmują się instalacją i serwisem tachografów.
Wśród dostępnych e-usług wymienić należy przede wszystkim e-usługi z zakresu certyfikacji:
- technika;
- podmiotu prowadzącego warsztat tachografów;
- podmiotu szkolącego;
- tachografu.
Podstawowe funkcjonalności systemu przedstawia prezentowana poniżej animacja:
TRANS TACHO - poznaj aplikację ułatwiającą załatwianie spraw urzędowych związanych z tachografam
W celu przejścia na stronę Systemu należy wpisać w przeglądarce: trans-tacho.gum.gov.pl
Użytkownicy urządzeń z systemami Android oraz iOS znajdą dedykowane dla swojego systemu aplikacje do pobrania za darmo z oficjalnych sklepów Google Play oraz App Store.
Chcąc uzyskać dostęp do wszystkich funkcjonalności systemu, jako osoba fizyczna, należy założyć konto osobiste i dokonać rejestracji użytkownika.
W celu ułatwienia użytkownikom stawiania pierwszych kroków podczas korzystania z platformy TRANS-TACHO przygotowano serię filmów instruktażowych.
Kluczowymi odbiorcami platformy są:
- technicy warsztatów;
- podmioty prowadzące warsztat tachografów;
- podmioty szkolące techników warsztatów;
- producenci tachografów (elementów składowych tachografu);
- przewoźnicy drogowi. Przedsiębiorcy działający na podstawie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego;
- kierowcy wykonujący przewozy drogowe. Zatrudnieni w transporcie drogowym;
- służby kontrolne określone w art. 24 ustawy o tachografach: Krajowa Administracja Skarbowa; Straż Graniczna; Policja; Inspekcja Drogowa (GITD), Inspekcja Pracy.
W efekcie uruchomienia TRANS-TACHO wykonany został kolejny milowy krok w kierunku cyfryzacji administracji miar:
- Klienci GUM uzyskali dostęp do wysokopoziomowych usług elektronicznych;
- wdrożono elektroniczną wymianę dokumentów pomiędzy GUM a Klientem;
- zastosowano elektroniczną formę uwierzytelniania zarówno Klientów, jak i jednostek Administracji Miar w ramach realizacji spraw;
- zmodernizowano rejestry publicznych i baz danych (m.in. ewidencji warsztatów i techników), prowadzone przez GUM w obszarze tachografów,
- udostępniono w przystępnej i łatwej od obsługi formie (również na urządzeniach mobilnych) publiczne rejestry wymagane ustawą o tachografach;
- udostępniono do użytku wewnętrznego administracji miar bazy danych w zakresie:
- ewidencji podmiotów, posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu, w tym dane techników, informacji o zawieszeniu prowadzenia działalności i podjęciu zawieszonej działalności, informacji o zmianach danych określonych w zezwoleniu, wykazów urządzeń będących na wyposażeniu warsztatów, zmian wyposażenia warsztatów;
- wydanych decyzji (zezwolenia, certyfikaty techników, certyfikaty podmiotów szkolących, świadectwa homologacji typu, świadectwa funkcjonalności (tachografu lub jego elementów składowych) – w tym: zmiany, wygaszenia, cofnięcia.
Zapraszamy do wizyty na stronie Systemu i korzystania z nowych e-usług TRANS-TACHO.